Stap voor stap: je prijs berekenen en bepalen

‹ Terug naar overzicht

Stap voor stap: je prijs berekenen en bepalen

Geplaatst op:
Veel pedicures vinden het moeilijk om de juiste prijs voor hun behandelingen te berekenen en te bepalen. Zit je te hoog, dan prijs je je uit de markt en krijg je geen klanten. Zit je te laag, dan doe je jezelf te kort of verdien je netto minder dan je kwijt bent aan bijvoorbeeld huishoudelijke hulp. Wat is wijsheid? VoetVak+ denkt met je mee.

Nee! Je kijkt niet eerst op internet wat je concurrenten vragen voor een basisbehandeling. Je gaat eerst vaststellen wat het geven van een behandeling jou kóst. Je zet al je maandelijkse uitgaven op een rijtje zoals je huisvesting, producten, energie, drankjes voor de klanten, verzekering en marketing (website, kaartjes etc.). Deze kosten tel je bij elkaar op. Vervolgens deel je dat bedrag door het aantal uren dat jij per maand werkt. Zo bereken jij jouw prijs.

Je prijs berekenen, een voorbeeld

Stel: je totale kosten zijn 800 euro per maand en je werkt 80 uur in de maand (4 weken van 20 uur): dan zijn je vaste kosten 10 euro per uur. Dat is je het eerste deel van je prijs. Vervolgens bepaal je wat jij een redelijk uurloon voor jezelf vindt. De meeste voetverzorgers gaan uit van bruto vijftien tot vijfendertig euro per uur of kijken naar een cao voor kappers voor een richtbedrag. Stel dat je 20 euro wilt verdienen. Die twee bedragen (10 plus 20) tel je bij elkaar op en dan kom je tot voorlopige uurprijs van 30 euro.  

Bruto-netto

Doe je een uur over een basisbehandeling? Dan is je uurprijs ook je behandeling. Doe je half uur over een behandeling, dan halveer je het bedrag. Vind je het bedrag hoog? Bedenk dan dat dit een bruto bedrag is:

  • 21% van dit bedrag draag je af als btw;
  • zo’n 20% van dit bedrag draag je af aan de inkomstenbelasting;
  • hier zit nog geen pensioenopbouw in;
  • hier zit nog geen vakantiegeld in;
  • hier zitten nog niet de (gemaakte) kosten voor je opleiding in.

Wat houd je onder de streep (netto) over? Is dat voldoende voor je om van te leven? Of in ieder geval een bedrag waar je met plezier voor werkt?  

Meer verdienen? 

Uit bovenstaand voorbeeld kun je al afleiden dat sneller werken dé manier is om meer te verdienen. De meeste voetverzorgers gaan al doende steeds sneller werken. Zo stijgt hun inkomen stapje voor stapje.   Weliswaar gaan je ‘variabele’ kosten, zoals producten en koffie/thee, wel enigszins omhoog als je meer klanten behandelt, maar je houdt beduidend meer over. Nagels lakken, een nagel repareren met gel… alles wat je in de praktijk doet, kost tijd. En die tijd kun je doorberekenen aan de klant.

Wat kost jouw tijd?

Uitgaande van het voorbeeld hierboven, kost een minuut van jouw tijd vijftig cent. Als je tien minuten doet over nagels lakken, dan reken je daar 5 euro voor. Een voetmassage van vijf minuten kost 2,50 euro. Als je zulke bijkomende behandelingen gratis aanbiedt, lever je veel marge in. En uiteindelijk bepaalt die marge jouw salaris. Ook nail art is een geweldige manier om je omzet te verhogen, mits je de juiste prijs vraagt. Als een print je een kwartier kost, wordt de richtprijs dus 7,50 euro. Natuurlijk geldt deze ‘tijd’ pas wanneer je een bepaalde print helemaal beheerst. Trainen doe je in je eigen tijd…  Tel daar bovenop de kosten voor speciale materialen zoals steentjes. Vaak worden die per stuk afgerekend.  

En die concurrentie dan?

Nu heb je je eigen (uur)prijzen bepaald. Dit zijn je ‘ondergrenzen’: de prijzen die je minimaal moet hanteren om je werk goed te doen en er niet op in te leveren. Nu pas ga je kijken wat je concurrenten vragen voor hun behandelingen. Twee factoren spelen mee bij de prijzen van pedicures. Ten eerste: in de Randstad en grote provinciesteden liggen de prijzen vaak wat hoger dan in een dorp. Ten tweede: een praktijk in een bedrijfspand of zorgcentrum rekent veelal hogere prijzen dan een praktijk aan huis (want de kostprijs is ook hoger). Wat kan jij beter dan je concurrenten? Heb je meer opleidingen of geavanceerdere technieken in huis? Die meerwaarde kun je laten zien in je prijs.  

Niet te laag beginnen

VoetVak+ kan en mag je geen richtbedragen geven. Zoals gezegd moet iedere voetverzorger zelf berekenen wat zijn/haar gewenste uurloon is. De belangrijkste tip die we je kunnen geven: behandel je trainingsmodellen vanaf de start van je praktijk als echte klanten voor een reëel tarief. Want als je na het behalen van je diploma je vriendinnen tegen veel lagere prijzen of gratis blijft behandelen, duurt het járen voor je deze vaste klanten op een acceptabel prijsniveau hebt. Ben je al in deze valkuil gevallen? Dan kan alleen een drastische ‘upgrading’ van je praktijk helpen om je prijzen omhoog te krijgen, bijvoorbeeld door in een gezondheidscentrum te gaan werken. Misschien moet je dan afscheid nemen van een paar oude klanten, maar dan houd je per uur toch netto meer over. 

Wees duidelijk

Om misverstanden en eindeloze discussies te voorkomen, hang je een grote prijslijst op. Die lijst moet zichtbaar zijn vanaf de behandelstoel. Op je site moeten precies dezelfde bedragen staan. Natuurlijk staat op deze prijslijst ook duidelijk dat klanten vijftig procent van de behandeling moeten betalen als ze niet op een afspraak verschijnen. Hanteer nooit verschillende prijzen bij verschillende klanten. Klanten praten met elkaar en dat levert altijd misverstanden en verstoorde verhoudingen op. Wil je wat extra’s doen voor een speciale klant zoals een voormalig oefenmodel? Geef dan een service zoals nagels lakken cadeau, een voetmassage of een product en communiceer duidelijk dat dit een (eenmalig) cadeautje is.

Prijzen verhogen?

De meeste producten en diensten worden ieder jaar duurder door de inflatie. Jouw prijzen moeten meegaan met deze prijsstijgingen. Ook jij betaalt iedere jaar meer voor energie en voor je materiaal. Dat bereken jij door in jouw prijs. Je klanten worden onaangenaam verrast als je in één keer 5 euro omhooggaat, maar ieder jaar 1 euro erbij, merken de meesten amper in hun portemonnee. Een veel gehoord advies is om de prijsverhoging op 1 juni door te voeren. Dan hebben de meeste mensen net hun vakantiegeld gehad en de zomer komt eraan. Kortom: ze zijn in een positieve stemming. Of dat dit jaar ook zo is, is nog maar de vraag vanwege de Corona-crisis. Misschien is het nu beter te wachten tot 1 september, als we hopelijk de grootste ellende achter de rug hebben en weer zin hebben in een ‘gewoon’ nieuw seizoen.

 

Tekst: Petra Teunissen

Op de site van de Kamer van Koophandel staat ook een handig artikel over het berekenen en bepalen van je prijs. Je vindt het hier.