Waar moet ik over nadenken voordat ik een website laat maken?

‹ Terug naar overzicht

Waar moet ik over nadenken voordat ik een website laat maken?

Geplaatst op:
Wil jij weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Marketingdeskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl checkt dit in de quick-scan. Hij neemt de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt de site genoeg op? Is het logo aansprekend? Wat gaat goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten?

Dit keer een vraag van een ietwat andere orde, van Asta Douglas, medische pedicure bij Asta Cure & Beauty – Mooi en perfect:

“Ik heb heb nog geen site. Waar moet ik over nadenken voordat ik een website laat maken?”

Het antwoord van Corné:

“Hoi Asta,

Goede vraag! Goed nadenken over je website voordat je hem laat maken, het klinkt logisch, maar vaak gebeurt het niet. En dat kan een hoop hoofdpijn geven. Om wat gevolgen te noemen:

Vertraging: gaandeweg pas bedenken wat je echt wilt, betekent dat je website tijdens het bouwen constant omgegooid moet worden. Dat kost een hoop tijd.

Een onsamenhangend resultaat: wanneer er geen grote lijn en duidelijke hiërarchie in een website zijn, wordt het geheel vaak een rommelig plaatje. Dit helpt natuurlijk niet om bezoekers te overtuigen.

Frustratie: het is frustrerend om geen overzicht te hebben en te zien dat je website maar niet van de grond lijkt te komen. Ook voor je webbouwer, omdat deze telkens andere instructies krijgt en geen idee heeft waar hij/zijn naartoe werkt.

Geldverspilling: hoe meer het proces uitloopt, hoe meer tijd en geld er verspild wordt.

Grote kans dat er pedicures meelezen voor wie deze perikelen akelig bekend klinken ☺ Neem van mij  maar aan: goed nadenken over je website voordat je hem laat maken, betaalt zich dubbel en dwars terug.

Belangrijke vragen

Het laten bouwen van een website kan een hele bevalling zijn. Maar dat hoeft niet. Als een klant haar informatie netjes bij ons (Netbeauty) aanlevert, dan hebben we vaak twee weken later al een mooie, geoptimaliseerde eerste versie staan die vaak met een paar kleine wijzigingen direct online kan.

Denk, voordat je aan de slag gaat, eens goed na over de volgende vragen.

Wat wil je bereiken met je website?

Moet je website een uitbreiding van je praktijk worden, die online 24/7 voor je aan het verkopen en informeren is? In dat geval heb je een overtuigend design nodig, uitnodigende teksten, en moet je website goed geoptimaliseerd worden voor de zoekmachines en mobiele apparaten. Dit kost wat, maar levert als het goed is ook wat op.
Heb je daarentegen enkel behoefte aan een simpele website waarnaar je klanten kunt doorverwijzen voor wat praktische informatie zoals je openingstijden? Dan volstaat een simpel visitekaartje.

Zelf bouwen of laten bouwen?

Gaat het je er enkel om dat je ‘iets’ hebt, een webadres om op je visitekaartje te zetten en verder niet veel mee te doen? Dan kun je je website waarschijnlijk prima zelf bouwen. Kijk eens naar Wix, Jimdo of Weebly. Dit zijn voorbeelden van gratis doe-het-zelf websitebouwers.
Wil je het wat serieuzer aanpakken, dan loop je met de gratis oplossingen al snel tegen allerlei beperkingen aan. Niet alleen qua design, maar juist en vooral ook qua optimalisatie voor de zoekmachines. Vergeet ook niet dat het zelf bouwen en onderhouden van een website enorm veel tijd kan kosten. Eenieder die zichzelf niet als hobbyist ziet, raad ik daarom aan om haar website te laten bouwen door een professionele webbouwer.

Hoe kies je een webbouwer?

Webbouwers zijn er in alle soorten en maten. Mijn ervaring is dat veel pedicures hun website laten bouwen door een student, zoon of buurmeisje. Daar is niet per definitie iets mis mee, maar wil je serieus werk maken van je online aanwezigheid, schakel dan een professioneel webbureau in. Het liefst een met ervaring in jouw branche.

Zet ook niet zomaar iemand aan het werk, maar vraag eerst om voorbeelden en referenties en zorg dat het goed duidelijk is wat je gaat betalen en wat je daar exact voor krijgt.

Een aantal goede vragen om te stellen:

  • Kun je voorbeelden laten zien van websites die je gebouwd hebt?
  • Kan ik ergens klantervaringen lezen?
  • Heb je ervaring met mijn branche? En zo nee, is dat een probleem?
  • Wat zijn de kosten en wat is daar allemaal bij inbegrepen?
  • Hoe zit het met opzeggen, stel dat ik ooit weg wil?
  • Hoe zit het met aanpassingen; moet ik mijn website straks zelf aanpassen, of doen jullie dat ook voor me?
  • Wat zijn de kosten voor onderhoud en veiligheidsupdates?
  • Wat doe je om ervoor te zorgen dat mijn website goed vindbaar wordt?
  • Wat heb je van mij nodig voordat je aan de slag kunt?

Hoe worden de structuur en het design?

Heb je de perfecte webbouwer gevonden? Top! Voordat je hem/haar aan het werk zet, is het verstandig om eerst de structuur van je website uit te denken. Denk goed na over welke pagina’s je website moet krijgen, hoe het menu eruit gaat zien, en welke informatie éxtra in het oog moet springen. Bezoek daarnaast wat andere websites om te zien wat je aanspreekt qua design. Het is voor een webbouwer altijd fijn om voorbeelden te hebben.

Teksten zelf schrijven of uitbesteden?

Een goede webbouwer gaat pas aan de slag zodra hij beschikt over de content – de inhoud van je website, ofwel tekst en beeld. Tekst kun je zelf schrijven of uitbesteden. Zelf schrijven kost tijd, uitbesteden kost geld. Daarbij weet je zelf natuurlijk wel precies waar je het over hebt, terwijl een tekstschrijver zich eerst goed moeten inlezen. Mijn ervaring is dat de meeste pedicures hun eigen teksten schrijven, of dit door een bekende laten doen. Helemaal prima, zolang je teksten maar duidelijk, informatief en overtuigend zijn. Houd voor Google tenminste 300 woorden per pagina aan, en kopieer nooit, maar dan ook nooit, teksten van een andere website. Daarmee maak je namelijk niet alleen inbreuk op iemands auteursrecht, maar omdat Google ziet dat de tekst al bestaat worden de betreffende pagina’s hierdoor ook nog eens niet opgenomen in de zoekresultaten. Niet doen dus.

Eigen foto’s of stockfoto’s?

Getty Images

Via Getty kom je, tegen betaling, aan mooi beeldmateriaal.

Naast tekst zal je website ook voorzien moeten worden van beeld. Ik heb het dan over foto’s en/of video’s. Eigen beeldmateriaal is altijd het mooist, maar niet voor iedereen haalbaar. Heb je geen mooie beelden en zie je ook geen mogelijkheid om die te laten maken, dan bieden stockfoto’s een uitkomst. Stockfoto’s zijn professionele foto’s die op websites zoals www.shutterstock.com met een licentie gedownload kunnen worden. Let op, dit is niet gratis. Vraag daarom aan je webbureau of stockbeelden bij de prijs inzitten, of dat je deze los moet aanschaffen. Er zijn overigens ook gratis aanbieders van stockfoto’s: www.pexels.com, pikwizard.com, www.pixabay.com en www.unsplash.com bijvoorbeeld.

Genoeg stof tot nadenken, denk ik zo. Succes!”

 

Je website gebouwd, en dan? Corné schreef een artikel met als titel ‘Boost je bereik met Google Mijn bedrijf’, je vindt het hier.

 

Wil jij ook gratis advies?

Wil jij ook weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Laat dan gratis een quick-scan maken door onze deskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl. Corné schrijft in ieder nummer van VoetVak+ over marketing en promotie. In deze online rubriek neemt hij maandelijks de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt je site genoeg op? Is je logo aansprekend? Wat doe je goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten? Heb jij een concrete vraag en wil jij ook gratis advies van Corné? Geef je dan op bij redactie@voetvak.nl.