Boost je bereik met Google Mijn Bedrijf

‹ Terug naar overzicht

Boost je bereik met Google Mijn Bedrijf

Geplaatst op:
Vindbaarheid en zichtbaarheid zijn voor een marketeer als het frezen van een schimmelnagel voor een pedicure: geen doel op zich, maar als je deze stap overslaat, heeft alles wat erna komt bijzonder weinig effect. Maar hoe zoeken cliënten in de praktijk eigenlijk naar een nieuwe pedicure? En hoe zorg je dat je juist op die plek zichtbaar bent?

Elke dag zijn er honderden, zo niet duizenden personen op zoek naar een geschikte praktijk. De behandelingen die gezocht worden, verschillen van persoon tot persoon. Maar wat minder verschilt, is de manier waarop er gezocht wordt. Dat gebeurt namelijk vooral in het eigen netwerk en in Google.

Zoeken gebeurt vooral in Google

Onderzoek laat zien dat 93% van de nieuwe aankopen start met een zoekopdracht. Grofweg kun je dus stellen dat wanneer er een praktijk gezocht wordt, er in 9 van de 10 gevallen direct even ge-Googled wordt. Maar daar blijft het niet bij. Ander onderzoek laat zien dat wanneer iemand in Google een product of dienst in haar omgeving zoekt, de kans groot is dat ze daadwerkelijk ook tot actie overgaat. Zo bleek dat 50% van de personen die een lokale zoekopdracht uitvoert (bijvoorbeeld ‘Horloge repareren Utrecht’) diezelfde dag nog een winkel bezocht. Dat is niet niks.

Niet eenvoudig om een goede positie te bemachtigen

Dat het voor je praktijk belangrijk is om goed vindbaar te zijn in Google, staat vast. Zeker als je nagaat dat 95% van de personen niet verder kijkt dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Maar het is zo eenvoudig nog niet om hoog te scoren in Google. Iedereen wil tenslotte bovenaan staan. De kans is groot dat je concurrenten zelfs al actief stappen ondernemen om een goede positie te bemachtigen. Dat maakt het er voor jou niet makkelijker op.

Een makkelijke manier om beter gevonden te worden

Gelukkig weet ik een ‘cheat’. Cheat is misschien niet het juiste woord, omdat mijn tip niks met valsspelen te maken heeft. Maar mijn tip is wel een makkelijke manier om goed gevonden te worden, die door je concurrenten nog maar héél weinig gebruikt wordt. En juist daardoor is hij misschien wel zo effectief. Ik heb het over… Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een (gratis) dienst van Google, waarmee je beheert hoe je bedrijf vertegenwoordigd wordt in de lokale zoekresultaten en in Google Maps. Google’s doel hiermee is om mensen te helpen bedrijven te vinden in de buurt van waar ze op dat moment zelf zijn. Google Mijn Bedrijf bestaat uit verschillende onderdelen, waarvan je de twee meest prominente ongetwijfeld al eens gezien hebt. Ik heb het dan over de bedrijfsvermeldingen die met een landkaart worden weergegeven boven de zoekresultaten wanneer je bijvoorbeeld naar een pedicurepraktijk zoekt en over het blok met bedrijfsinformatie dat rechts naast de zoekresultaten verschijnt wanneer je naar een specifiek bedrijf zoekt. Ga ik te snel? Zoek dan maar eens naar ‘Pedicurepraktijk’ en daarna naar ‘Netbeauty’, dan zul je zien wat ik bedoel.

Voordelen van Google Mijn Bedrijf

Als je Google Mijn Bedrijf optimaal inzet, brengt dat de volgende voordelen met zich mee:

  • Een vermelding bóven de normale zoekresultaten.
  • Je bedrijf wordt zichtbaar in Google Maps.
  • Je bedrijf krijgt een extra blok naast de zoekresultaten.
  • Je kunt je eigen Google-reviews beheren.
  • Je bedrijfswebsite scoort hoger in de zoekresultaten.

Elk bedrijf dat beter vindbaar en zichtbaar wil zijn, zou hier wat mij betreft gretig gebruik van moeten maken.

Google Mijn bedrijf

Elke dag zijn er honderden, zo niet duizenden personen op zoek naar een geschikte praktijk via Google.

De verschillende onderdelen van Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is niet één tool, maar een verzameling van verschillende onderdelen die je los van elkaar kunt instellen en onderhouden. Ik zal ze eens voor je opsommen: 

Informatie

In dit onderdeel vul je praktische informatie over je praktijk in, zoals de openingstijden en je diensten. Deze informatie wordt weergegeven in een extra blok naast de zoekresultaten wanneer Google verwacht dat iemand op zoek is naar jouw praktijk. Natuurlijk is deze informatie handig voor bezoekers, maar bovenal zal dit blok je een hoop extra zichtbaarheid geven.

Afspraken

Door je afspraken-URL in te vullen, kunnen bezoekers direct via Google een afspraak bij je maken. Heb je geen geautomatiseerd afsprakensysteem, dan kun je dit onderdeel ook gewoon aan de contactpagina van je website linken.

Foto’s

Door foto’s te delen (normale foto’s of 360-graden foto’s), krijgt je praktijk direct in de zoekresultaten al een gezicht. Denk bijvoorbeeld aan foto’s van je interieur, een foto van jezelf en je medewerkers, en aan een foto van de buitenkant, zodat je cliënt straks precies weet waar ze moet zijn.

Posts

Publiceer nieuws- en blogberichten die weergegeven worden in je extra vermelding naast de zoekresultaten. Deze post zullen tijdelijk zichtbaar zijn en daarna uit de zoekresultaten verdwijnen. Maar… gedurende die tijd zijn ze wel extra goed zichtbaar. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat je bedrijfswebsite ook beter gaat scoren wanneer je af en toe ‘posts’ plaatst via Google Mijn Bedrijf.

Reviews

Dit onderdeel stelt je in staat om jouw reviews te beheren. Je kunt op reviews reageren, je reacties bewerken, of reviews rapporteren, wanneer je daar een goede reden voor hebt. Verwacht overigens niet dat Google zo’n review een dag later al verwijdert. De reviews die jij rapporteert worden door Google namelijk handmatig beoordeeld. Ook dit onderdeel kan ervoor zorgen dat je bedrijfswebsite zelf beter gevonden wordt. Hoe meer positieve reviews, hoe meer kans je website maakt om te scoren.

Berichten

Geef bezoekers de mogelijkheid om je vanuit de zoekresultaten direct een bericht te sturen. Volgens mij is dit de meest recente toevoeging aan Google Mijn Bedrijf en deze functie werkt vooralsnog alleen via de Google Mijn Bedrijf-app voor Android en iOS.

Vragen en antwoorden

Hier kan men vragen stellen die jij openbaar kunt beantwoorden. Je kunt hier ook zelf veelgestelde vragen invoeren, met jouw antwoorden daarop. Het idee is dat bezoekers zo zelf al een antwoord op hun vraag kunnen vinden, zonder jou te hoeven storen met een e-mail of telefoontje. Ook dit onderdeel wordt weergegeven naast de zoekresultaten.

Je bedrijfsvermelding verifiëren

Om misbruik te voorkomen en om er zeker van te zijn dat jij degene bent die je bedrijfsvermelding maakt, dient je Google Mijn Bedrijfspagina door jou geverifieerd te worden. Om je vermelding te verifiëren stuurt Google een brief naar je praktijk, met daarop een code. Die code voer je online in om Google te laten weten dat jouw bedrijf daadwerkelijk op het opgegeven adres gevestigd is. Zolang je vermelding niet geverifieerd is, wordt deze niet weergegeven. Maar daar hoef je je niet door te laten ophouden tijdens het vullen van de verschillende onderdelen van Google Mijn Bedrijf. Dat laatste kan namelijk ook al gewoon voordat je vermelding geverifieerd is.

 

Workshop Google Mijn Bedrijf

Heb je geen zin om Google Mijn Bedrijf zelf uit te zoeken en wil je het liever in een keer goed doen? Bij Netbeauty hebben we onlangs een nieuwe workshop ontwikkeld, die helemaal in het teken staat van Google Mijn Bedrijf. Tijdens deze workshop leer je alle ins en outs en wordt jouw pagina volledig ingevuld en geoptimaliseerd. Zo word je lokaal beter vindbaar en heb je er na één middag geen omkijken meer naar. Mocht je hier meer over willen weten, kijk dan eens op onze website: www.netbeauty.nl!

Corné Ter Maten, Netbeauty

Corné Ter Maten van www.netbeauty.nl biedt jou de juiste marketingtools aan, zodat jij je volledig kunt richten op het behandelen van je klanten.

Corné Ter Maten van verzorgt in vakblad VoetVak+ de rubriek Marketing en op de site de rubriek Quick-Scan van je online-imago.