Effectief netwerken als pedicure: tips en tricks

‹ Terug naar overzicht

Effectief netwerken als pedicure: tips en tricks

Geplaatst op:
Veel pedicures kiezen bewust voor werken als zzp’er, maar het kan soms eenzaam zijn in de pedicurepraktijk. Als lid van een ondernemersnetwerk krijg je gemakkelijk informeel contact met mede-ondernemers. Zo’n klankbord is prettig en nuttig, want je kunt vrijblijvend advies vragen. Bovendien krijg je tachtig procent van je klanten uit je eigen netwerk. Ga jij in het nieuwe seizoen effectief netwerken?

Als je professioneel wilt gaan netwerken, investeer dan tijd en geld in het lidmaatschap van een netwerkorganisatie.  Voor iedere ondernemer is er een passend netwerk, met grote diversiteit in beroepen, leeftijd en sekse. Op de website www.allevrouwennetwerken.nl vind je een mooi overzicht. Er zijn ook overal ‘Open Coffee’-bijeenkomsten die je gratis kunt bezoeken. Daar kun je een beetje oefenen. Voor pedicures zijn lokale ondernemersnetwerken en winkeliersverenigingen heel effectief, want je klanten komen uit je directe omgeving. Vind je het eng om alleen te gaan? Vraag een collega-ondernemer mee. Geen pedicure, maar misschien wel iemand die ook in de uiterlijke verzorging werkt. 

Netwerken is tweerichtingsverkeer

Netwerken is altijd tweerichtingsverkeer. Daarbij is het persoonlijk contact cruciaal: dat zorgt voor kwaliteit. Kwantiteit, de hoeveelheid relaties, is minder belangrijk.  

Bedenk wat je wilt bereiken via je netwerk. Hulp, advies, omzet, informatie, aandacht, referenties, plezier, samenwerking of collegialiteit? Bedenk ook wat je kunt géven, want netwerken is elkaar iets gunnen. Voorbeelden van geven zijn aandacht, ambassadeurschap, uithangbord zijn voor een ander, toegang tot anderen, kennis en informatie, geheimen of een sparringpartner. 

Als pedicure heb je heel veel te geven. Door je dagelijkse gesprekken met klanten verzamel je veel nuttige kennis, waar anderen in je netwerk profijt van kunnen hebben. Van inside information over de gemeentepolitiek tot het adres van een restaurant waar je zakelijk kunt lunchen. Bovendien heb je als pedicure een meer dan gemiddelde mensenkennis, zodat je snel kunt inschatten of een nieuw contact ‘nuttig’ is. 

Bedenk je pitch

Bereid je eerste netwerkbijeenkomst grondig voor. Je kunt niet binnenkomen en in het wilde weg folders rondstrooien. Bedenk een ‘one minute pitch’. Je moet in één of twee regels kunnen vertellen wat jouw pedicurepraktijk uniek maakt. Veel mensen vinden het fijn om advies te geven, dus verzin een praktische vraag zoals: ‘Ik ben op zoek naar een goede accountant. Kan jij me iemand aanbevelen?’ Check de deelnemerslijst en bedenk wie je wil bedanken voor een goede tip of wie je wilt vragen om samen te werken. Beëindig elk gesprek netjes voor je verder wandelt en vraag eventueel of je nog eens contact op mag nemen. Dat kost tijd: investeer liever in een paar echte gesprekken dan in veel vluchtige contacten.  

10 tips voor functioneel netwerken tijdens bijeenkomsten:
1. Het begint met een goed humeur.
2. Bedenk vervolgens wie je wilt ontmoeten.
3. Stel jezelf niet te hoge doelen.
4. Verdeel je aandacht over bestaande en nieuwe contacten.
5. Houd tijdens eerste ontmoetingen het initiatief.
6. Praten is zilver, luisteren is goud.
7. Houd het gezellig.
8. Onderscheid directe en indirecte doelgroepen.
9. Ontwikkel een kaartjesprotocol.
10. Zoek gemeenschappelijkheden en blijf jezelf.

Bron: www.ondernemersnetwerken.nl

Dit artikel is eerder verschenen in de rubriek Do’s and Don’ts in VoetVak+ 1- 2021.