Quick-scan van je online imago: Ina Boeve, Pedicure Piedo

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Wil jij weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Marketingdeskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl checkt dit in de quick-scan. Hij neemt de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt de site genoeg op? Is het logo aansprekend? Wat gaat goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten?

Dit keer een quick-scan op aanvraag van Ina Boeve van Pedicure Piedo:

Graag kom ik in aanmerking voor de quick scan van mijn website (www.pedicurepiedo.nl) en facebook-pagina (https://www.facebook.com/pedicurepiedo/) door Corne Ter Maten. Alle adviezen die genoemd worden in het artikel pas ik toe, maar er zit momenteel geen groei meer in mijn Facebook-bereik.”

 

Het antwoord van Corné:

Hoi Ina,

Leuk om te horen dat je alle adviezen toepast!

Je hebt het over de groei van je Facebook-bereik, dus daar zal ik dit keer vooral naar kijken. Omdat negen van de tien personen een nieuw bedrijf via Google zoekt, toch ook nog even drie ‘quick wins’ voor je website:

  1. Je website is nog niet mobielvriendelijk. Dit is wat onhandig voor bezoekers en ook niet optimaal voor je vindbaarheid in Google. In de bezoekersstatistieken van onze klanten, zie ik dat ten minste 50 tot 60 procent van alle websitebezoekers tegenwoordig al een smartphone gebruikt. Aandachtspuntje dus! 
  2. Top dat je aparte pagina’s hebt voor je verschillende behandelingen. Voor de vindbaarheid van je pagina’s zou je eigenlijk de titels (ook wel title tags genoemd) nog even moeten optimaliseren. Op de pagina over nagelbeugels is je titel als volgt: ‘Pedicure Piedo – Nagelbeugels’. Voor je vindbaarheid zou dit beter zijn: ‘Nagelbeugels – Pedicure Piedo Maarssen’. Hetzelfde geldt voor al je pagina’s. 
  3. Op je contactpagina zou ik nog een contactformulier toevoegen. Op die manier kunnen bezoekers nog eenvoudiger contact met je opnemen.

Dan door naar Facebook. Laat ik beginnen bij de basis en vervolgens je tijdlijn eens onder de loep nemen.

Profiel- en omslagfoto

Je hebt een foto van jezelf als profielfoto en je logo als omslagfoto. Dat is helemaal goed. Het logo in de omslagfoto zou overigens wel iets scherper kunnen. De resolutie van de afbeelding is momenteel te laag, waardoor hij wat onscherp wordt. Een ander idee is om een mooie foto van de zaak als omslagfoto in te stellen.

Diensten

Ik denk dat je wat geëxperimenteerd hebt met dit onderdeel. Bovenaan je pagina, direct onder je omslagfoto, zie ik namelijk één dienst staan. Deze dienst heeft de volgende titel: ‘Voetbehandeling aan huis door medisch pe’. Zoals je ziet, ontbreken daar nog wat letters. Voor dit onderdeel heb je in principe twee opties: Al je diensten toevoegen, of het onderdeel verwijderen. Zelf zou ik voor dat laatste gaan. Men kan voor informatie over je diensten namelijk beter doorklikken naar je website.

Korte introductie

Je korte introductie heb je voorzien van een foto, een stukje tekst, je telefoonnummer en een link naar je website. Dat is helemaal goed zo.

Likes en recensies

In het verleden waren je paginalikes belangrijker dan nu. Het is ondertussen namelijk allang niet meer zo dat iedereen die je pagina liked, ook daadwerkelijk al je berichten te zien krijgt. Andersom is het wel zo dat personen die je pagina níét liken, je berichten sowieso niet te zien krijgen. Paginalikes mogen dan wel minder belangrijk zijn dan in het verleden, geheel onbelangrijk zijn ze zeker niet. Jouw pagina heeft momenteel 137 likes. Op zich zijn dat er niet veel, maar zoiets moet organisch groeien (tenzij je wilt adverteren). En de beste manier om die groei te stimuleren is simpelweg door regelmatig berichten te blijven plaatsen die interessant zijn voor je doelgroep. Verder zie ik dat je één vijfsterren-recensie hebt. Ik zou een aantal van je vaste klanten eens vragen of ze misschien een leuke Facebookrecensie achter zouden willen laten, zodat dit er wat meer worden.

Tot zover over de basis, laten we nu het over je tijdlijn hebben. Dit is hét onderdeel waarmee je jouw Facebook-bereik kunt laten groeien.

Facebook’s algoritme

Zoals ik net al noemde, is het allang niet meer zo dat iedereen die je pagina liked, automatisch al je berichten te zien krijgt. In de praktijk werkt Facebook met een zogenaamd algoritme dat elk bericht dat je plaatst eerst aan een klein groepje volgers laat zien. Als al die personen direct doorscrollen, is dat voor Facebook een teken dat je bericht niet interessant is. Vervolgens laat Facebook zo’n bericht aan weinig tot geen van je overige volgers zien. Facebook wil namelijk dat haar gebruikers zoveel mogelijk ‘interessante’ berichten zien. Op die manier blijft men tenslotte langer op Facebook – en kan Facebook meer advertenties laten zien. Dat is tenslotte waar het voor Facebook om draait.

Andersom geldt ook dat wanneer van die eerste paar volgers er een aantal op je bericht klikken, of er zelfs op reageren, Facebook je bericht wél als interessant ziet. In dat geval laat Facebook je bericht dan ook aan een groter deel van je volgers zien. En dát is natuurlijk wat je wilt bereiken.

Wat betekent dit verhaal concreet voor je Facebook-bereik? Nou, dat je voor een groot bereik dus zoveel mogelijk interessante berichten moet plaatsen.

Ontdek wat je volgers interessant vinden

Een handige truc om te ontdekken wat jouw volgers interessant vinden, is om (op je laptop of PC, niet op je smartphone) naar je bedrijfspagina te gaan en bovenaan op ‘Statistieken’ te klikken. Vervolgens klik je op ‘Berichten’. Op deze pagina krijg je een overzicht te zien van elk bericht dat je ooit geplaatst hebt, in de hele geschiedenis van je bedrijfspagina. Per bericht kun je vervolgens zien hoe groot het bereik was en hoeveel interactie er met het bericht was.

Vergelijk al je berichten en maak een top 5 of een top 10 van de berichten die het allerbest gescoord hebben. Vergelijk die berichten vervolgens met elkaar. Welke overeenkomsten zie je? Wat maak je daaruit op? Hint: Grote kans dat dit persoonlijke berichten zijn. En mocht mijn hint correct zijn, probeer dan ook iets vaker zelf op de foto te gaan. Dat levert je gegarandeerd nóg meer likes op.

Nu je, gebaseerd op de cijfers, zelf hebt geanalyseerd welk type bericht er goed scoort, ga je natuurlijk meer van dit soort berichten plaatsen. Zo kan het haast niet anders dan dat je bereik constant blijft groeien. Missie geslaagd!

An die Arbeit

Volgens mij kun je hier wel even mee vooruit. Maar mocht je meer marketingvragen hebben, dien ze dan gerust in voor een nieuwe stuk. Ik help je graag verder.

Wil jij ook gratis advies?

Wil jij ook weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Laat dan gratis een quick-scan maken door onze deskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl. Corné schrijft in ieder nummer van VoetVak+ over marketing en promotie. In deze online rubriek neemt hij maandelijks de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt je site genoeg op? Is je logo aansprekend? Wat doe je goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten? Heb jij een concrete vraag en wil jij ook gratis advies van Corné? Geef je dan op bij redactie@voetvak.nl.