Zeven tips om je e-maillijst weer op te bouwen na de AVG

‹ Terug naar overzicht

Zeven tips om je e-maillijst weer op te bouwen na de AVG

Geplaatst op:
Eind mei is de nieuwe privacywet (AVG) officieel van kracht geworden. Dat heb je ongetwijfeld meegekregen. Bij de AVG denk je misschien vooral aan privacyverklaringen en verwerkersovereenkomsten, maar een van de gebieden waarop de nieuwe privacywet ook enorm veel impact gehad heeft is e-mailmarketing.

Je hebt de afgelopen periode vast veel e-mails ontvangen met onderwerpen als ‘Jouw privacy is belangrijk voor ons’. Bedrijven waarvan je geen betalende klant (meer) bent, mogen je nu namelijk alleen nog maar commerciële e-mails sturen wanneer je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven. Maar veel bedrijven hebben die toestemming nooit van je gekregen. Dus onder het mom van ‘redden wat er te redden valt’, probeerden ze die toestemming op het laatste moment alsnog aan jou te ontfutselen. Onterecht trouwens, want zelfs die laatste e-mail mochten ze je eigenlijk niet sturen zonder jouw toestemming.

Het resultaat? De meeste bedrijven zijn enorm veel ontvangers kwijtgeraakt en hebben ondertussen een veel kleiner bereik met hun e-mailmarketing. Voor bedrijven is dat natuurlijk erg frustrerend, maar geen reden om bij de pakken neer te zitten. Elk nadeel heeft zijn voordeel en de kans bestaat dat dit uiteindelijk juist positief uitpakt. Ook voor jouw bedrijf. Benieuwd hoe?

In editie 5 van jouw vakblad vertelt Corné Ter Maten van Netbeauty je daar alles over. Meer weten over Corné en zijn adviezen aan ondernemers uit de branche? Kijk dan op: https://www.netbeauty.nl/