Nagellak in de praktijk

‹ Terug naar overzicht

Nagellak in de praktijk

Geplaatst op:
Sinds de opkomst van de uv-uithardende gellakken zou je bijna vergeten dat ‘gewone’ nagellak onmisbaar blijft voor voetverzorgers. Er zijn gelukkig nog steeds veel klanten die de voorkeur geven aan nagellak op hun teennagels. Het is goedkoper dan gellak en ze kunnen de lak gemakkelijk zelf verwijderen. Hoe verkoop je meer nagellak?

Nagellak en gellak sluiten elkaar niet uit. Bijna iedereen houden van variëren. Als mensen een opvallende kleur willen uitproberen, kiezen ze graag voor lak omdat ze het zelf met remover kunnen verwijderen als ze de kleur beu zijn. Als ze lange tijd onderhoudsvrije teennagels willen omdat ze op vakantie gaan, kiezen ze voor gellak. Veel leveranciers hebben nagellakken en gellakken in identieke kleuren. Met de nagellak kunnen de klanten hun uitgegroeide gellak dan zelf bijwerken. Je verkoopt meer lak door  simpelweg na iedere behandeling te vragen of de klant de gebruikte kleur zelf wil kopen. Voor het onderhoud van de teennagels of om de vingernagels in dezelfde kleur te lakken.

Leer je klanten kijken

Nagellak geeft nagels niet alleen een kleur, maar ook een uitstraling. En die is sterk afhankelijk van de ‘textuur’ van de lak. Het maakt veel uit of een nagellak een metallic schittering heeft of juist een parelmoer finish. De nieuwste lakken hebben een prachtige zachte ‘velvet’ glans. Met glitter krijg je weer een heel ander effect. Dat zie je vooral goed op de vingernagels, maar ook op de teennagels kun je mooi variëren. Als je je klanten over al deze mogelijkheden vertelt en hun laat zien wat de verschillen zijn, kun je meer soorten nagellak verkopen. Zelfs aan klanten die alleen maar Ferrari-rode lak willen dragen.  

Pimp je display’s

Een eenvoudige display is niet genoeg om nagellak te verkopen. De klant kiest de lak namelijk niet alleen vanwege de kleur. Als het goed is, verkoop je een beeld, een verwachting. Hoe gaat de klant zich voelen als deze nagellak draagt? Sexy? Vrolijk? Professioneel? Dat weet ze als ze bij de lakken een mooie foto ziet die dat imago uitstraalt. Leveranciers helpen jou daarmee en maken prachtige foto’s van hun seizoenscollecties. Gebruik die. Zet ieder seizoen een nieuwe display op je toonbank. Nagellak is een hebbeding, een niet te dure impulsaankoop of een lief cadeautje. Ook in de pedicurepraktijk! Kleurenwaaiers of kleurenwielen met ‘gelakte nageltjes’ zijn natuurlijk onmisbaar: niemand kan de kleur van lak of gel goed beoordelen op basis van het flesje. De klant kan gemakkelijker kiezen als je verschillende ‘collecties’ maakt. Bijvoorbeeld waaiers met alle rode of roze of paarse tinten, een met alle koele of juist warme tinten en eentje met de nieuwste trendkleuren. Voor ‘naturelle types’ is het praktisch om een waaier met nude tinten te hebben. Nude is een verzamelnaam voor alle tinten die een huid kan hebben. Dus van inwit tot beige en van bleekroze tot donkerbruin.

Dump je winkeldochters

Uit is uit. Als je een kleur al een jaar niet verkoopt, moet je ’m weghalen uit je presentatie. Niets staat zo onprofessioneel als rijen stoffige flesjes lak uit het jaar nul. Neem je verlies. Houd ieder jaar grote schoonmaak in je assortiment en doe de leftovers in de uitverkoop. Je kunt ‘oude’ nagellak ook aantrekkelijk verpakken met een polish corrector pen en als (cadeau)set aanbieden. Of: verzin een leuke nail art print met de kleurtjes die je toch niet verkocht krijgt. Dan maak je zelf je voorraad op.  

Als je je winkeldochters hebt opgeruimd, merk je vast dat je nieuwste kleuren ineens veel beter gaan verkopen. Dat komt omdat je de keus voor je klanten beperkt hebt. Het is bekend dat mensen liever uit zes soorten ijs kiezen dan uit zestig. Dan kopen ze ook meer ijsjes. Je kunt dus beter ieder kwartaal vijftien nagellakkleuren aanbieden en die ieder kwartaal veranderen, dan het hele jaar door zestig kleuren naast de stoel te zetten.