Kunnen jouw klanten wel (goed) lezen?

‹ Terug naar overzicht

Kunnen jouw klanten wel (goed) lezen?

Geplaatst op:
Zo’n 2,5 miljoen volwassenen hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak missen zij ook digitale vaardigheden om goed om te gaan met een computer, smartphone en tablet. Heb jij ook klanten die jouw prijslijst niet kunnen lezen? Die vaak afspraken vergeten of jouw verwijzing naar een podoloog niet begrijpen? Heb je het gevoel dat je advies niet écht aankomt bij de klant in je stoel? Dan is er misschien sprake van laaggeletterdheid en dat kan, voor beide partijen, heel frustrerend zijn.

Lezen

Training tijdens Week van Lezen en Schrijven

Volgende week is het ‘De week van Lezen en Schrijven’. Tussen 6 en 12 september wordt er aandacht gevraagd voor het verminderen en voorkomen van laaggeletterdheid in Nederland. Wil je laaggeletterdheid bij je klanten herkennen en leren wat je eraan kunt doen, dan kun je je meedoen aan een gratis online training op 9 september 10.30-12.00.

Signalen

Een belangrijk signaal van laaggeletterdheid is dat iemand geen formulier wil invullen en zegt: ‘Dat vul ik thuis wel even in’. De klant gebruikt vaak een smoesje als ‘bril vergeten’ of ‘zere hand’ als je vraagt iets te lezen of te schrijven. Dan vraagt hij of jij het even kan voorlezen of opschrijven. Andere signalen kunnen zijn:

  • Alleen kijken naar een tekst zonder de ogen te bewegen over de tekst.
  • Geen agenda bij zich hebben.
  • Geen punten of komma’s gebruiken.
  • Geen e-mailadres hebben.
  • Niet reageren op appjes.
  • Moeite hebben met mobiel bankieren.
  • Een slecht leesbaar handschrift hebben.
  • Een uur te vroeg of te laat zijn op een afspraak.
  • Negatief praten over schoolervaring.
  • Moeite hebben met de weg vinden.

 

Praktische tips 

Vermoed je laaggeletterdheid, vraag dan of je de klant kan helpen. Vraag simpelweg: “Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier?” “Zal ik de volgende afspraak even voor u opschrijven?” Belangrijk is om niet te veel informatie tegelijk te geven en veel te herhalen.  Geef je cliënt niet het gevoel dat het raar is dat hij moeite heeft met lezen of schrijven. Stel hem juist op zijn gemak en zeg dat het oké is om vragen te stellen. Fijne geste voor veel klanten: maak gebruik van iconen in je inrichting zodat iedereen de weg kan vinden in je praktijk.