Quick-scan van je online imago: Brigitte

‹ Terug naar overzicht

Quick-scan van je online imago: Brigitte

Geplaatst op:
Wil jij weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Marketingdeskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl checkt dit in de quick-scan. Hij neemt de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt de site genoeg op? Is het logo aansprekend? Wat gaat goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten?

Dit keer een quick-scan op aanvraag van Brigitte:

“Hoi Corné,

Wat een leuke rubriek. Zo’n twee jaar geleden is mijn website (www.vijfpoten.nl) vernieuwd. In principe ben ik er wel tevreden over, maar ik ben benieuwd of jij als expert nog verbeterpunten ziet. Alvast bedankt!”

 

Het antwoord van Corné:

Hoi Brigitte,

Bedankt voor je compliment. Ik zie bijna altijd nog wel verbeterpunten, dus dat moet helemaal goed komen 😉 Ik heb je website even bekeken en ik zal mijn bevindingen met je delen.

Uitstraling

De uitstraling van de website is lekker fris. De kleuren die gebruikt worden, liggen mooi in lijn met de kleuren uit je logo. Het lettertype dat je gebruikt is modern en goed leesbaar.

Indeling

Wat me direct opvalt, is dat de website een wat ongebruikelijke indeling heeft. Zo heeft de website twee navigatiemenu’s: Een aan de bovenkant en een aan de rechterkant. Dit is wat dubbel. Verder staat het logo rechtsboven. Een ongeschreven regel is eigenlijk dat een logo aan de linkerkant of in het midden hoort te staan. Zo’n ongeschreven regel is er ook voor navigatiemenu’s: Die verwacht men horizontaal, bovenaan een website.

Moet je je altijd aan dat soort ongeschreven regels houden? Niet per se. Maar hoe meer iets op een bepaalde manier gedaan wordt, hoe meer gebruikers daaraan wennen. Door belangrijke onderdelen (zoals je navigatie) op te maken zoals men gewend is, kost het bezoekers minder energie om te vinden wat ze zoeken. Dit maakt je website gebruiksvriendelijker en succesvoller.

Ik zou daarom gaan voor een enkel navigatiemenu aan de bovenkant, en het logo links of in het midden plaatsen.

Homepagina

Op de homepagina stel je jezelf voor: “Even voorstellen. Mijn naam is Brigitte Blaauwgeers en mijn praktijk heet: De Vijf Poten.” Het zou leuk zijn als je daar ook een foto van jezelf en/of van de praktijk bij plaatst. Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Zo neem je bij bezoekers direct een hoop vragen weg, zoals: Door wie word ik geholpen? Waar kom ik terecht als ik een afspraak maak?

Vervolgens noem je het Nederlands Genootschap voor Sportmassage en ProVoet. Doordat je bij die partijen bent aangesloten, kunnen je klanten ervan uitgaan dat ze bij jou in goede handen zijn. Mocht een bezoeker die ene regel op je homepagina niet lezen, dan zal hem of haar dit echter totaal ontgaan. Persoonlijk zou ik het logo van ProVoet en het NGS daarom op alle pagina’s laten terugkomen. Bijvoorbeeld aan de zijkant. Na het verwijderen van je dubbele menu, heb je daar alle ruimte voor.

Momenteel staat er eigenlijk alleen een stukje tekst op je homepagina. Dit is een gemiste kans. Op het moment dat een bezoeker op je website komt, weet ze namelijk al precies wat ze wil doen: Je behandelingen bekijken, je prijzen bekijken, iets over de praktijk lezen, een afspraak maken, enzovoorts. De kracht van een goede homepagina is daarom om bezoekers zo snel mogelijk door te sturen naar hetgeen waarnaar ze op zoek zijn. Mijn advies is daarom om de belangrijkste onderdelen van je website op de homepagina uit te lichten, met links naar de betreffende pagina’s. Zo kunnen bezoekers direct doorklikken naar het onderdeel waarvoor ze komen.

Over de praktijk

Persoonlijk zou ik nog een pagina aan de website toevoegen, genaamd “Over mij”, “Over de praktijk” of simpelweg “Over”. Met tekst en beeld kun je bezoekers op zo’n pagina vertrouwd maken met je praktijk. Dit geeft een gezicht aan je bedrijf, neemt een hoop vragen weg en maakt de stap om daadwerkelijk een afspraak te maken veel kleiner.

 

Behandelcategorieën

Ik zie dat je momenteel drie categorieën gebruikt voor je behandelingen: Voetverzorging, massage en behandelingen. De behandelingen die onder massage en voetverzorging vallen, zijn echter ook behandelingen. De term “behandelingen” is daarom niet erg duidelijk. Wellicht kun je hier een andere term voor bedenken. Desnoods bijvoorbeeld “Overige behandelingen”.

Behandelpagina’s

Ik zie dat je voor elke behandeling een losse pagina hebt, waarop je uitlegt wat de behandeling inhoudt. Dat is goed, ook voor Google. Ik zou onder elke behandeling nog twee knoppen plaatsen met een tekst als “Alle behandelingen” en “Afspraak maken”. Zo kunnen bezoekers direct doorklikken, zonder dat ze telkens via het menu weer een nieuwe pagina op hoeven te zoeken.

Onderkant van de website

Aan de onderkant van de website zou ik je adres, contactgegevens en de openingstijden plaatsen. Dat is namelijk de plek waar men die praktische informatie verwacht te vinden. Daarnaast is de onderkant van alle pagina’s hetzelfde en zorg je er op die manier voor dat deze gegevens automatisch op alle pagina’s vermeld worden. Dit is niet alleen handig voor bezoekers, maar ook voor Google, die hierdoor direct begrijpt waar je gevestigd bent en wat je openingstijden zijn. En gebruik je social media? Dan is de onderkant van je website ook de uitgewezen plek om wat verwijzingen naar je social media-kanalen te plaatsen.

Google

Elke pagina heeft een zogenaamd titel (title-tag). Deze titels zijn niet op je website zelf te zien, maar enkel als blauwe regel in de zoekresultaten. De titels van je pagina’s zijn erg belangrijk voor je vindbaarheid. Op jouw website zijn ze echter nog niet optimaal ingevuld. Mijn voornaamste advies is om op elke pagina ook de plaatsnaam aan je titel toe te voegen. Hierdoor zul je lokaal een stuk beter vindbaar worden.

Mobielvriendelijkheid

Mijn laatste opmerking, maar wel een heel belangrijke. Je website is op dit moment nog niet mobielvriendelijk. Hierdoor moeten mobiele bezoekers constant in- en uitzoomen om je website te kunnen bekijken. Dat is natuurlijk niet handig. Zeker niet als je bedenkt dat ruim 50% van de websitebezoeken tegenwoordig van smartphones komt. Onderzoek laat zien dat de meeste mobiele bezoekers een niet-mobielvriendelijke website direct weer wegklikken. Google begrijpt dan. Sinds een aantal jaar geleden, laat Google niet-mobielvriendelijke websites daarom ook steeds verder naar beneden verdwijnen in de zoekresultaten. En dat is natuurlijk niet wat je wilt. Helaas is het mobielvriendelijk maken van een website wel een hele klus.

Ik hoop dat je iets kunt met mijn tips, Brigitte. Succes!

Wil jij ook gratis advies?

Wil jij ook weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Laat dan gratis een quick-scan maken door onze deskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl. Corné schrijft in ieder nummer van Voetvak+ over marketing en promotie. In deze online rubriek neemt hij maandelijks de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt je site genoeg op? Is je logo aansprekend? Wat doe je goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten? Heb jij een concrete vraag en wil jij ook gratis advies van Corné? Geef je dan op bij redactie@voetvak.nl.