Quick-scan van je online imago: Annemiek Muller, Pedicure VoetZone

‹ Terug naar overzicht

Quick-scan van je online imago: Annemiek Muller, Pedicure VoetZone

Geplaatst op:
Wil jij weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Marketingdeskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl checkt dit in de quick-scan. Hij neemt de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt de site genoeg op? Is het logo aansprekend? Wat gaat goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten?

Dit keer een quick-scan op aanvraag van Annemiek Muller, Pedicure VoetZone:

“Graag zou ik in aanmerking willen komen voor een quick-scan.
Mijn grootste vraag is, waarom ben ik minder goed vindbaar dan een collega hier om de hoek?
Zij stuurt cliënten die haar bellen door naar mij. Daar ben ik heel blij mee, maar zou graag zien dat deze cliënten uit zichzelf bij mij terecht komen.

Met vriendelijke groet,

Annemiek Muller
Pedicure VoetZone
www.pedicurevoetzone.nl

 

Het antwoord van Corné:

 

Hoi Annemiek,

Dat is een goede vraag. Ik weet niet wat de website van je collega is, dus ik kan jullie websites moeilijk met elkaar vergelijken. Wat ik wel kan doen is jouw website eens goed onder de loep nemen en kijken welke verbeterpunten ik zie.

Google kijkt echt naar honderden factoren om te bepalen hoe hoog een website scoort: Is de code netjes? Laadt de website snel? Is de tekst uniek en relevant? Blijven andere bezoekers lang op de website? Et cetera. Beter gevonden worden is daarom zeker geen kwestie van een geheim knopje omzetten of ergens simpelweg wat zoekwoorden invullen (iets dat 20 jaar geleden nog wél werkte).

Google is tegenwoordig erg slim. Google wil vooral websites weergeven waar wij als zoekers blij van worden. Des te blijer wij worden van de websites die Google weergeeft, des te meer reden wij hebben om constant Google te gebruiken… en des te meer advertenties wij zien, waarmee ze bij Google geld verdienen. Hieruit kun je een belangrijke conclusie trekken: namelijk dat het optimaliseren van een website voor Google tegenwoordig bijna hetzelfde is als een website optimaliseren voor een fijne online bezoekerservaring.

Homepagina

Ik zal je daarom niet enkel technische tips geven, maar juist ook wat algemenere tips. Laten we beginnen met de homepagina. Mijn eerste indruk is prima: een mooi logo met daaronder een overzichtelijk menu. De slider daaronder zou ik verruilen voor een stilstaand beeld. Zo’n slider wordt vaak gebruikt omdat de eigenaar van een website meerdere dingen wil laten zien.

Online imago

Het probleem met sliders is echter dat elke bezoeker een andere slide ziet en na één slide ook alweer doorscrolt of -klikt. Zonde toch? Als je iets belangrijks onder de aandacht wilt brengen, is het beter om dat vast in beeld te plaatsen. Wil je meerdere dingen laten zien? Kies dan liever voor vaste blokjes dan voor een bewegende slider. Zo weet je zeker dat elke bezoeker alle onderwerpen ziet. Daarnaast zal je website daardoor ook net iets sneller laden.

Goed dat je daaronder de belangrijkste onderdelen van je website uitlicht en voorziet van een ‘Lees meer’-knop. Zo kan iedereen snel doorklikken naar het onderwerp dat hij/zij wil lezen, en verplicht je bezoekers niet om langs hele lappen tekst te scrollen die ze wellicht helemaal niet willen lezen. Zelf zou ik hier nog een stapje verder in gaan, door daaronder bijvoorbeeld een opsomming te maken van de problemen die je oplost/de oplossingen die je biedt. Bijvoorbeeld: ingegroeide nagels, diabetische voet, sportpedicure, enzovoorts. Als je dit opmaakt in blokjes, met een kopje en een foto bij elk onderdeel, kan een bezoeker gelijk het onderdeel aanklikken waar hij of zij voor komt. Wel zo fijn, toch?

Iets verder naar beneden heb je een sectie met een nieuwsblokje waarvan de inhoud telkens ververst, wat social media icoontjes en een mini-formulier met ‘Stel uw vraag’. Dit nieuwsblokje zou ik, om dezelfde reden als je slider, weghalen. Eerder zou ik dan bijvoorbeeld enkel het laatste nieuwsbericht weergeven. De social media icoontjes en het formulier zou ik iets naar onder plaatsen, in dezelfde sectie als je contactgegevens. Hier kun je eventueel je openingstijden ook nog aan toevoegen. Dit onderdeel kun je vervolgens onderaan elke pagina terug laten komen. Zo ziet men onderaan elke pagina je adresgegevens, je openingstijden, je social media kanalen en een klein formulier om een vraag te stellen.

Behandelingen en prijzen

Op de pagina ‘VoetZone’ heb ik niks aan te merken, behalve een kleine optimalisatie van de title tag, maar daarover straks meer. Het onderdeel ‘Behandelingen en prijzen’ zou ik anders opmaken. Wil je op je behandelingen beter gevonden worden, dan raad ik je aan om voor elke behandeling een losse pagina aan te maken. Zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘Sportpedicure’, dan laat Google eerder een pagina zien die 100% over sportpedicure gaat, dan een pagina waarop sportpedicure één van de drie onderdelen is, snap je?

Hoe zoekt je doelgroep?

Denk verder ook eens na over wat je doelgroep precies intypt in Google. Waarschijnlijk typt men eerder ‘ingegroeide nagel’, ‘kalknagel’ en ‘pijn aan mijn teen’ in, dan ‘medische pedicure’ of ‘nagelbeugel’. Het zou daarom helemaal goed voor Google zijn wanneer je bijvoorbeeld een menu-knop genaamd ‘Klachten’ maakt. Daaronder kun je dan pagina’s hangen voor de verschillende klachten die je doelgroep heeft. Ik kan me voorstellen dat dit een hoop nieuwe bezoekers oplevert.

Nieuws?

Dan door met ‘Nieuws’. Google waardeert het wanneer je regelmatig nieuwe content op je website plaatst. Een nieuwssectie leent zich daar natuurlijk goed voor. Let er wel op dat je constant nieuws blijft plaatsen, anders is het effect soms averechts. Wanneer je op een website komt waarop het laatste nieuwsbericht alweer een jaar oud is, vraag je je al snel af of het bedrijf nog wel bestaat, toch? Jouw laatste nieuwsbericht is geplaatst op 16 april. Klein aandachtspuntje dus.

Je contactpagina is prima, alleen doet de Google-kaart het niet. Die zou ik even (laten) repareren.

Niet je website

Tot slot nog wat tips die niet direct over de inhoud van je website gaan: een van de dingen waar Google naar kijkt om te begrijpen waar een pagina over gaat, is de zogenaamde title-tag. Deze titel is op je website zelf niet te zien, enkel in het tabblad bovenaan. Daarnaast is deze titel te zien als de blauwe regel bovenaan een Google zoekresultaat. Mijn advies is om in de titel van elke pagina ook nog je plaatsnaam toe te voegen. Je bent een lokaal bedrijf, en hierdoor wordt het voor Google extra duidelijk waar je gevestigd bent. Dit komt je lokale vindbaarheid ten goede.

Verder heb ik snel even op je Facebook gekeken. Ik zie dat je daar wel berichten plaatst, maar eigenlijk nooit/weinig linkt naar je website. Mijn advies is om voortaan wat vaker je webadres te noemen in je Facebookberichten. Zo ziet Google dat er over je website gepraat wordt en dat is goed voor de relevantie-score van je website.

Google Mijn Bedrijf

Tot slot, tegenwoordig ook érg belangrijk voor lokale bedrijven: Google Mijn Bedrijf. Typ in Google eens ‘VoetZone’ in. Dan zie je aan de zijkant van de zoekresultaten een bedrijfsvermelding met foto’s, reviews, et cetera. Deze vermelding is onderdeel van Google Mijn Bedrijf – een gratis dienst van Google waarmee je beheert hoe je bedrijf wordt weergegeven in de zoekresultaten. Door je bedrijf te claimen (als je dat nog niet gedaan hebt), je vermelding zo compleet mogelijk in te vullen en vervolgens zoveel mogelijk positieve recensies (het liefst met tekst) te verzamelen, zul je zien dat ook je website beter gaat scoren in de zoekresultaten.

Succes met mijn tips!

Wil jij ook gratis advies?

Wil jij ook weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Laat dan gratis een quick-scan maken door onze deskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl. Corné schrijft in ieder nummer van VoetVak+ over marketing en promotie. In deze online rubriek neemt hij maandelijks de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt je site genoeg op? Is je logo aansprekend? Wat doe je goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten? Heb jij een concrete vraag en wil jij ook gratis advies van Corné? Geef je dan op bij redactie@voetvak.nl.