Het recept voor een geslaagde open dag

‹ Terug naar overzicht

Het recept voor een geslaagde open dag

Geplaatst op:
Je verwacht het misschien niet, maar een van de vragen die me via de mail het meest gesteld wordt is ‘Hoe organiseer ik een succesvolle open dag?’ Vaak wordt die vraag gesteld door pedicures die net hun praktijk zijn begonnen en geen idee hebben waar ze moet beginnen, of door voetverzorgers die al vaker open dagen georganiseerd hebben, maar teleurgesteld zijn door de op- of uitkomst.

Wat het verhaal achter je open dag ook is, het is een feit dat een open dag je praktijk mooi op de kaart kan zetten. Op manieren zelfs waaraan je zelf misschien nog niet eens gedacht hebt. Graag laat ik je zien wat er vaak misgaat en hoe de pro’s het doen.

Eerst denken, dan doen

Wanneer de opkomst op een open dag tegenvalt, hebben sommige ondernemers vaak geen idee waar dat aan ligt. Zelf zijn ze van te voren super enthousiast, ze hebben er voldoende geld voor uitgetrokken, ze hebben hun open dag op alle mogelijke manieren onder de aandacht gebracht …maar toch komt er bijna niemand opdagen.

Het probleem zit hem meestal in een gat tussen verwachting en realiteit. Dat je zelf enthousiast bent over je open dag is logisch. Het gaat tenslotte om jouw praktijk. Maar dat je zelf ergens enthousiast over bent, wil natuurlijk niet zeggen dat jouw (potentiële) klant dat ook is. Toch zie ik dat die aanname in onze branche vaak gemaakt wordt. Op verschillende gebieden zelfs.

Zo zijn veel praktijken bijvoorbeeld erg enthousiast over hun producten. Zo enthousiast zelfs, dat ze hun behandelnamen, huisstijl, website of zelfs hun praktijk laten aanpassen om meer op één lijn te komen met de uitstraling van dit merk. Nu is daar op zich niks mis mee, ware het niet dat negen van de tien praktijken op die manier aan hun doel voorbij gaat. Onthoud namelijk goed dat het klanten maar om één ding gaat: Of jij hun probleem kunt oplossen. En hoe je dat precies doet, is hooguit een bijzaak.

Wat valt er te halen?

Wil je een succes maken van je volgende open dag? Begin dan eens met de volgende vraag: Wat valt er te halen voor mijn bezoeker? Het klinkt misschien wat oneerbiedig, maar dat is hoe we geprogrammeerd zijn. Bij elke keuze die we maken, vergelijken we de voordelen met de nadelen. We maken altijd een afweging tussen wat iets ons kost en wat het ons oplevert. Een bezoek aan jouw open dag kost een bezoeker een x aantal uren. Dus wat zet je daar tegenover om de balans te doen doorslaan?

Laat me je vast op weg helpen:

– Hapjes, drankjes
– Demonstraties
– Advies
– Quickscans
– Tips & tricks
– Mini workshops
– Speciale aanbiedingen (alleen op die dag geldig)
– Goodies en gratis samples
– Entertainment en gezelligheid

Zodra niemand meer om de meerwaarde van je open dag heen kan, wordt het al een stuk makkelijker om bezoekers te trekken. Verplaats jezelf vooral ook eens in een potentiële bezoeker van je open dag. Wat zou er nodig zijn om jóu over te halen om je open dag te bezoeken?

Effectief promoten

Hoe je een open dag promoot, is bepalend voor de opkomst. Maar vaak ligt de focus nog op de verkeerde aspecten van promotie. Hoe mooi je flyer ontworpen is of hoe mooi je tekst geschreven is, heeft bijvoorbeeld veel minder invloed op de opkomst dan je zou verwachten. Wat wél veel invloed heeft, zijn de boodschap die je communiceert en de kanalen die je inzet om die boodschap bij de juiste mensen te krijgen; je doelgroep.

Stel jezelf dus twee vragen:
1. Wat valt er te halen en hoe ga ik dat goed communiceren?
2. Welke mensen wil ik op mijn open dag en hoe bereik ik die specifieke groep mensen?

Drie opties waarmee je vaak al een eind komt, zijn je nieuwsbrief, uitnodigingsflyers en Facebook(advertenties). Daarnaast kun je natuurlijk je bestaande klanten eens opbellen om ze persoonlijk uit te nodigen. Dat laatste is zo voor de hand liggend, dat je het bijna zou vergeten.

  • De aankleding van je open dag
    Hoe je jouw open dag aankleedt, is natuurlijk afhankelijk van de sfeer die je wilt neerzetten. Ik zal in elk geval vast wat van mijn ideeën met je delen. Laten we beginnen met de entree. Wat dacht je van een rode loper voor de ingang van je praktijk? Rode lopers zijn vaak voor een laag bedrag te huur en geven je praktijk gelijk de nodige flair.
  • Afhankelijk van de grootte van je praktijk, kun je ervoor kiezen om binnen wat statafels te plaatsen met hapjes en drankjes. Je etalage kun je opleuken met ballonnen, het liefst in de kleur van je huisstijl. Is er nog weinig branding te vinden in je praktijk? Plaats dan een aantal roll-up banners met daarop in elk geval het logo van je praktijk.
  • Bij de ingang/uitgang van je praktijk kun je een folderhouder plaatsen met flyers of brochures. Zo kunnen je bezoekers alles later nog eens rustig doornemen. Of nog beter: zet een kennis of medewerker bij de uitgang, zodat ze iedereen persoonlijk een folder mee kan geven.

Extra tip: Plaats in je folder een aanbieding die maar een paar dagen geldig is. Zo creëer je schaarste waardoor de kans groter wordt dat je bezoeker de aanbieding ook daadwerkelijk gebruikt. Wil je het helemaal goed doen, bied dan een aanbieding aan die alléén geldig is wanneer de behandeling op de open dag zelf ingeboekt wordt.

Denk verder dan je open dag

In de eerste plaats wil je op je open dag natuurlijk direct nieuwe klanten aantrekken. Maar de voordelen van zo’n open dag reiken verder dan de open dag zelf. Een open dag is bijvoorbeeld een mooie gelegenheid om direct foto’s en recensies voor je website en social media kanalen te verzamelen. Zorg er daarom altijd voor dat er iemand is die je open dag op beeld vastlegt. Je kunt daar een professionele fotograaf voor inhuren. Als dat geen optie is, dan volstaat een bevriende hobbyfotograaf natuurlijk ook.

Recensies

Plaats daarnaast een laptop in het zicht en vraag bezoekers om een leuke Facebookrecensie te schrijven. Als je bezoekers persoonlijk om een recensie vraagt, is de kans groot dat ze er een voor je schrijven. Maar natuurlijk kun je er ook voor kiezen om iets kleins weg te geven, in ruil voor een enthousiaste recensie. Denk bijvoorbeeld aan een sample of een korting. Een ander idee is om een winnaar te trekken uit alle recensies. En stop overigens niet bij Facebook. Zo’n Facebookrecensie kun je, met goedkeuring van je klant, natuurlijk ook gelijk op je website plaatsen. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Ik hoop dat je volgende open dag een spetterend succes wordt. Voor jou, je praktijk én voor je klanten!

Tekst: Corné Ter Maten, www.netbeauty.nl