Quick-scan van je online imago: Marianne

‹ Terug naar overzicht
Door: Redactie
Wil jij weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Marketingdeskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl checkt dit in de quick-scan. Hij neemt de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt de site genoeg op? Is het logo aansprekend? Wat gaat goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten?

Dit keer een quick-scan op aanvraag van Marianne Braber:

Beste Corné,

Mijn naam is Marianne Braber en ben startend pedicure. Graag wil ik u mijn logo en visitekaartje voorleggen. Is het aansprekend en zijn er verbeterpunten?

Ik voeg het logo en mijn visitekaartje als bijlage bij. Hopend dat u mij advies kunt geven. Alvast hartelijk bedankt. 

Met een vriendelijke groet,

Marianne Braber” 

Visitekaartje MArianne

Het antwoord van Corné:


Hoi Marianne,

Wat leuk dat je net voor jezelf begonnen bent als pedicure. Op het gebied van marketing zie ik altijd nog wel verbeterpunten. Anders zou het snel afgelopen zijn met deze rubriek 😉

Alles is aansprekend

Allereerst vraag je of je visitekaartje en logo aansprekend zijn. In principe is alles ‘aansprekend’. De vraag is alleen wie je ermee aanspreekt. En op welke manier. Als pedicure richt je je waarschijnlijk op een bepaalde doelgroep. Het zou mooi zijn als exact die doelgroep zich door je logo en visitekaartje aangesproken voelt, zodat het voor hen direct duidelijk is dat ze bij jou moeten zijn. Toch?

Een actief, energiek en vrolijk logo

Je logo ziet er fris, vrouwelijk, energiek, en door de kleuren tegelijk rustig uit. Door de uitstraling van je logo en door het onderschrift (pedicure, manicure, massage) krijg ik het idee dat je niet puur als medisch pedicure bezig bent met het oplossen van problemen, maar dat je je ook op de verzorgende en op de beauty kant richt. Voor mij straalt je logo uit dat je bij jou moet zijn als je door het leven wilt gaan als het poppetje in je logo: Actief, energiek en vrolijk.

Op een technische noot: Ik zou Pedicure Praktijk als Pedicurepraktijk schrijven. Ik vind dit woord niet in het woordenboek, maar volgens mij is dat de correcte schrijfwijze.

Het kaartje oogt wat zwaarder

Dan je visitekaartje. De belangrijkste informatie, je adres en contactgegevens, staan op je visitekaartje. Dat is een goed begin. Heb je geen website, e-mailadres en/of Facebookpagina? Anders zou ik die er namelijk ook nog bij vermelden. Ook leuk dat er een foto op je kaartje staat. Dat geeft direct een gezicht aan je praktijk.

Als ik het visitekaartje los bekijk, ziet hij er prima uit. Als ik hem naast het logo en de foto van je praktijk leg, vind ik hem qua uitstraling echter wat ‘zwaarder’. En dat komt met name door de zwarte giraf-print. Je zou hier de nadruk misschien nog wat meer op dat frisse kunnen leggen. Verder zou ik nog wat opmerkingen over de witruimte en regelafstand kunnen maken, maar daar die details zullen enkel door ontwerpers opgemerkt worden.

Maak je niet teveel zorgen om je kaartje

Men krijgt je visitekaartje vaak pas te zien nadat men jou gezien heeft. Op dat moment weet iemand waarschijnlijk al of hij of zij bij je langs wil komen. Natuurlijk is het belangrijk om consequent een passende huisstijl door te voeren, maar mijn ervaring leert dat de uitstraling van een visitekaartje voor kleine bedrijven nou ook weer niet zó doorslaggevend is. Tenzij je het heel bont maakt natuurlijk. Maar om je huidige kaartje hoef je je wat mij betreft geen zorgen te maken.

Bedrijfswebsite is veel doorslaggevender

Wat voor het aantrekken van klanten veel doorslaggevender is, is je bedrijfswebsite. In het algemeen zoekt men een pedicure namelijk op twee manieren: In het eigen netwerk en via Google. Op het moment dat iemand op je website komt, is de kans groot dat die potentiële klant daarvoor nog niks van je wist. Het beeld dat zo’n bezoeker van jouw praktijk heeft, wordt op dat moment dus voor de volle 100% bepaald door het gevoel dat hij of zij bij je website krijgt. En als dat gevoel niet het juiste gevoel is, klikt een bezoeker direct weer door naar de volgende website. Dit maakt de uitstraling en inhoud van je website vaak wél doorslaggevend.

Een frisser visitekaartje

Benieuwd hoe zo’n ‘frisser’ visitekaartje eruit zou kunnen zien? Ik heb snel even een opzet voor je gemaakt:

Nieuw visitekaartje MArianneNieuw visitekaartje MArianne 2

Ik heb jouw foto niet in het groot, vandaar dat die wat onscherp is. Maar het gaat natuurlijk om het idee. Vind je zoiets ook niet beter bij de uitstraling van je logo passen?

Veel succes met je nieuwe praktijk en ik hoop dat je iets kunt met mijn opmerkingen!

Wil jij ook gratis advies?

Wil jij ook weten of je praktijk online goed zichtbaar is? Laat dan gratis een quick-scan maken door onze deskundige Corné Ter Maten van netbeauty.nl. Corné schrijft in ieder nummer van Voetvak+ over marketing en promotie. In deze online rubriek neemt hij maandelijks de website en sociale media van een abonnee onder de loep. Valt je site genoeg op? Is je logo aansprekend? Wat doe je goed en wat zijn de mogelijke verbeterpunten? Heb jij een concrete vraag en wil jij ook gratis advies van Corné? Geef je dan op bij redactie@voetvak.nl.