Wat Starbucks goed doet (en veel pedicures (nog) niet)

‹ Terug naar overzicht
Door: Redactie
Ik heb een raadsel voor je: waarom betalen mensen bij Starbucks gerust vier keer zoveel voor hun koffie dan voor de koffie bij een willekeurige andere koffietent, terwijl cliënten bij jou in de praktijk soms al de grootste moeite hebben om voor een behandeling twee euro meer te betalen dan bij je concurrent?

Komt dat misschien omdat de koffie bij Starbucks zoveel beter is? Als je het mij vraagt niet. Volgens mij komt het vooral doordat hun koffie ánders is. En omdat de sfeer bij Starbucks anders is. En omdat je die specifieke koffie en sfeer nergens anders kunt krijgen.

Het belangrijkste doel van marketing

Starbucks heeft zich duidelijk onderscheiden, en dat is misschien wel het allerbelangrijkste doel van marketing: jezelf duidelijk onderscheiden zodat men nergens anders terecht kan voor wat jij te bieden hebt. Een direct voordeel daarvan is bijvoorbeeld dat cliënten minder gefocust zijn op je prijs. Die valt tenslotte nergens meer mee te vergelijken. Zodoende reken je dus ook direct af met al je concurrenten. Pak aan!

Veel praktijken onderscheiden zich nog onvoldoende

Starbucks heeft het goed voor elkaar. Maar in de praktijk zie ik helaas nog veel pedicures die meer zoals die andere koffietent zijn. Die koffietent die zich níet duidelijk onderscheidt. En omgekeerd geldt helaas ook: als cliënten geen duidelijk verschil zien tussen jouw praktijk en die van de concurrent, heb je juist alle reden om je zorgen te maken om de concurrentie. Wanneer cliënten geen duidelijk verschil zien, kijken ze namelijk vooral naar de prijs. Om een keuze te maken moet men tenslotte toch iets kunnen vergelijken. En zolang jij niet duidelijk communiceert waarin jij verschilt – wat jou uniek maakt – kun je het cliënten ook niet kwalijk nemen wanneer ze op basis van een klein prijsverschil toch voor je concurrent kiezen. Zelfs wanneer jij die cliënten beter kunt helpen.

A piece of cake

Lang verhaal kort: geen enkel bedrijf wordt succesvol zonder zich te onderscheiden. Dus kies je doelgroep en specialisatie. Kies niet te breed en niet te specifiek, maar kies. Maak je niet druk om je concurrentie. Het is tenslotte ‘a piece of cake’ om de beste te zijn wanneer je de enige bent.

Door Corné Ter Maten van https://www.netbeauty.nl/

Dit is de ingekorte versie van de rubriek Marketing in vakblad VoetVak+. In editie 7 vind je het hele artikel.

Onderscheid jezelf