Nieuws

Cosmetica-uitgaven gelijk

In 2004 hebben we per persoon bijna hetzelfde bedrag aan cosmetica uitgegeven als in 2003, namelijk ¤150. Dat blijkt uit het jaarverslag van de NCV, de Nederlandse Cosmetica Vereniging. De cosmeticamarkt heeft in 2004 wel een geringe groei gemaakt van 0,4 procent. Het volume is toegenomen, maar de omzet niet. Deze omzetdaling komt door de prijzenoorlog van het afgelopen jaar. De cosmetica-industrie heeft toch wel te lijden onder de economische situatie. Het consumentenvertrouwen is laag en de consument wordt steeds prijsbewuster, blijkt uit het jaarverslag. Huidverzorging en decoratieve cosmetica zijn gestegen met respectievelijk 6 en 4,9 procent, plezierig nieuws voor het schoonheidsinstituut. De groei in huidverzorging ligt vooral bij gezichtsverzorging. Antirimpelproducten zijn populair, evenals speciale producten voor doelgroepen, zoals baby's, jongeren, senioren en producten met natuurlijke ingrediënten. Ook de markt voor mannencosmetica laat een groei zien. De omzet in deze categorie bedroeg 280 miljoen euro in 2004. De introducties van speciale mannenproducten voor gezichtsverzorging, zonnecosmetica en haarverzorging (haarkleur) hebben vooral aan de groei bijgedragen. Opvallend is dat de markt voor zonnecosmetica is teruggelopen met 9,7 procent. Geuren laten voor het eerst een lichte daling zien. Waarschijnlijk heeft de consument hierop bezuinigd. Maar voor cadeauverpakkingen is in deze markt veel animo. Gezien het lichte herstel van het vertrouwen van de consument en het vertrouwen in de kracht van de eigen producten is de NCV voorzichtig optimistisch voor 2005. De prijzenoorlog zal van invloed blijven, maar 2005 biedt wel uitdagingen voor de cosmetica-industrie.